Tot ce trebuie să știi despre tartrul dentar

Placa bacteriană este o peliculă subțire care se formează în mod constant la baza dinților și este alcătuită din resturi alimentare, salivă și microorganisme. Inițial are o consistență moale. În timp, în placă se acumulează substanțe anorganice, în principal săruri de calciu conținute în salivă. Astfel placa bacteriană se întărește și se transformă într-un depozit dur – tartru.

Procesul de transformare a plăcii în tartru începe la 20 de ore după apariția plăcii, iar mineralizarea acesteia este de obicei finalizată după două săptămâni.

Cum îți dai seama că ai placă bacteriană?

Placa bacteriană poate avea o culoare galben pal, dar poate fi și incoloră, ceea ce o face dificil de văzut cu ochiul liber. De aceea, este important să menții o igienă orală bună și să te consulți cu medicul stomatolog la fiecare 6 luni, pentru un control. Ei pot folosi oglinzi dentare pentru a identifica placa în locuri greu de văzut și pentru a curăța placa dintre dinți printr-un detartraj profesional. Fiecare set de dinți este unic, așa că cere stomatologului tău sfaturi pentru periaj și folosirea aței dentare, pentru a ajuta la rezolvarea formării plăcii.

De ce este tartrul dentar periculos?

Depunerile dure creează un mediu favorabil pentru creșterea și reproducerea bacteriilor patogene care cauzează o serie de boli inflamatorii. Cel mai adesea, tartrul provoacă dezvoltarea gingivitei, care se manifestă sub formă de inflamație și sângerare a gingiilor. De asemenea, tartrul poate provoca respirație urât mirositoare și apariția cariilor, precum și retracție gingivală.

Placa întărită pătrunde treptat adânc sub gingii, unde începe necroza tisulară, distrugerea osului maxilarului și formarea de pungi parodontale patologice. Atunci când depunerile întărite afectează rădăcina dintelui, fibrele aparatului de susținere se distrug, ceea ce duce la apariția mobilității dentare, și, în timp, la pierderea dinților.

Cauzele tartrului dentar

Igienă dentară incorectă sau neregulată.

Alimentația nesănătoasă. O alimentație necorespunzătoare ce conține cantități mari de alimente moi, carbohidrați, prăjeli, precum și alimente de tip fast food, zaharuri și băuturi carbogazoase care afectează negativ starea cavității bucale și este direct legată de apariția plăcii în gură.

Ocluzie dentară dezechilibrată, adică mestecarea alimentelor cu o predominanță pe anumiți dinți.

Utilizarea frecventă a medicamentelor, în special a antibioticelor, poate afecta negativ starea cavității bucale.

Vâscozitate salivară ridicată, din diverse motive, precum din cauza unor boli.

Înghesuirile, precum și malpozițiile dentare duc la acumularea plăcii moi în anumite zone ale dentiției.

Obiceiuri dăunătoare. Consumul de alcool și fumatul sunt motivele pentru care tartrul se poate acumula cu ușurință. Se știe că țigările conțin o cantitate mare de gudron care se depune pe smalț, ceea ce duce la formarea plăcii dentare. Alcoolul conține acizi care ”corodează” dinții și creează condiții favorabile formării depunerilor de tartru.

Pentru a preveni tartrul dentar, este important să te speli pe dinți de cel puțin două ori pe zi, să folosești ață dentară, și să ai în general o igienă dentară corectă. De asemenea, o alimentație echilibrată este un mare plus.

Cel mai important factor este vizita la stomatolog o dată la 6 luni, pentru un detartraj profesional.