Tratament endodontic

Noțiuni introductive

Spațiul endodontic reprezintă cavitatea naturală din interiorul dintelui alcătuit din camera pulpară la nivelul coroanei și canalele radiculare în interiorul rădăcinilor.

Sistemul endodontic este perceput ca un sistem tridimensional complex, ramificat, în legătură morfologică cu țesuturile periapicale și periradiculare.

Pulpa dentară este integrată în sistemul general al organismului prin orificiul apical și prin canalele laterale. Spațiul endodontic este mărginit de pereți extensibili, rigizi, cu rol de protecție a țesutului pulsar.

DentalCare Sîrbu vă aduce în atenție faptul că, netratată, caria dentară produce o inflamație a pulpei dentare care, în final, duce la necroza acesteia și infectarea canalelor radiculare - ceea ce necesită efectuarea unui tratament endodontic.

Durerea reprezintă unul din principalele simptome cu care se confruntă pacienții clinicii noastre care prezintă afecțiuni endodontice, din diverse cauze. Este importantă stabilirea unui diagnostic corect și realizarea unui plan de tratament endodontic corespunzător acestor afecțiuni.

Etape desfășurare tratament

La noi, premisa unei obturații de canal corecte este debridarea (curățarea) și dezinfecția prealabilă a sistemului endodontic. În ordinea corectă, un tratament endodontic se realizează astfel: mai întâi configurăm canalul radicular și mai apoi debridăm. Printr-un tratament endodontic mecanic, la DentalCare Sîrbu facilităm configurarea, debridarea fiind completată de acțiunea iriganților.

Cuantificăm eficiența unui tratament endodontic în funcție de mai multe criterii:

• lipsa simptomelor subiective (lipsa durerilor spontane sau provocate)
  • funcționalitatea păstrată în cadrul actului masticator
  • lipsa fenomenelor inflamatorii periapicale

La DentalCare Sîrbu succesul unui tratament endodontic presupune:

• realizarea unei cavități de acces corecte, cu permiterea unei bune vizibilități fără sacrificiu mare de substanță dentară
  • evaluarea radiologică asupra anatomiei canalului radicular sau patologiei preexistente (îndepărtarea restaurărilor coronare defectuoase, protejarea dintelui împotriva fracturii, buna stare parodontală a dintelui)
  • un tratament endodontic chemo-mecanic, lavajul endodontic cu ajutorul iriganților și chelatorilor, obturarea canalului radicular și restabilirea finală definitivă estetică și funcțională a dintelui și menținerea pe durată lungă a acestuia pe arcada dentară.

Când este indicat un tratament endodontic?

La noi, la clinica dentară clujeană, decidem care este momentul optim al obturației de canal în funcție de statusul bacteriologic al canalului, respectiv canal steril sau infectat:

• În inflamațiile pulpare ireversibile, indicăm obturația de canal în aceeași ședință cu extirparea vitală, deoarece contaminarea bacteriană, dacă există, ca în cazul altor afecțiuni, nu este masivă datorită efectului antiseptic al lavajelor și îndepărtarea țesutului pulpar.
  • În pulpitele cronice deschise, putem să realizăm și într-o singură ședință obturația de canal, dacă statusul local și general al pacientului permit abordarea schemei de tratament endodontic.
  • În canalele infectate, momentul efectuării obturației de canal depinde de: obținerea unui canal lipsit de infecții, secreții și fără simptomatologie clinică, dificultatea cazului, care impune realizarea unor ședințe multiple, starea generală a pacientului.

Indicațiile noastre pentru efectuarea unui tratament endodontic de canal sunt:

• devitalizarea electivă în unele cazuri precum: realizarea unor lucrări protetice, în cazul aplicării unei metode restaurative de lungă durată coronară, dar afectarea pulpară este compromisă, în cazul utilizării sistemelor speciale de obturații armate cu pivoți de fibră de sticlă, înaintea preparării prin șlefuire a dinților stâlpi, în cazul tratamentelor protetice.
  • leziuni pulpare ireversibile, în lipsa parodontitei apicale.

Obturația de canal

Obiectivele obturației de canal, ale clinicii Dental Care Sîrbu, sunt:

• împiedicarea accesului fluidelor și microflorei orale în țesuturile periapicale
  • blocarea microorganismelor din sistemul endodontic în și prin materialul de obturație, împiedicând acțiunea patogenă asupra parodontiului apical.

Obturația de canal are rolul de a realiza o închidere și protecție față de agenții patogeni ai spațiului endodontic complet și de lungă durată, pentru menținerea dintelui pe arcada dentară și pentru atingerea reușitei unui tratament endodontic efectuat.

La DentalCare Sîrbu realizăm obturatia de canal cu ajutorul materialelor biocompatibile, adaptabile la prepararea canalului radicular, bacteriostatice, non-resorbabile, care previn decolorarea dinților, radioopac, insolubil, sterile, ușor de manipulat, non-conductori termici și de lungă durată.

Cele mai utilizate materiale de obturare a canalului radicular în efectuarea unui tratament endodontic de către noi sunt cele pe bază de sealeri, sealer-ciment, paste, materiale solide (conuri gutaperca).

Gutaperca este un polimer cristalin biocompatibil, semisolid, cu cea mai redusă toxicitate tisulară în comparație cu alte materiale, pe care o utilizăm împreună cu sigilați adezivi care asigură o închidere superioară a obturației canalului radicular și, astfel, reușita acelui tratament endodontic.

De asemenea, alte materiale utilizate de către noi în obturarea canalului sunt paste cu bună adeziune, gutta flow, sistemele bioceramice, sigilanți.

Tehnica

Endodonția ultimilor ani a cunoscut mai multe tehnici și materiale de obturare a canalelor radiculare pentru efectuarea unui tratament endodontic.

Orientarea modernă a clinicii noastre DentalCare Sîrbu, cu privire la realizarea unui tratament endodontic se bazează, în primul rând, pe utilizarea gutapercii ca masă centrală de material solid împreună cu ciment de sigilare, asigurând o închidere periferică cât mai eficientă.

Tehnica de cimentare a conului calibrat la apex pe care o folosim se bazează pe utilizarea unui con de gutaperca cu conicitate adaptată preparatei canalului radicular.

Pentru un tratament endodontic realizăm fixarea definitivă a conului în canal pe toată lungimea sa cu ajutorul unui ciment de sigilare corespunzător, capabil să completeze spațiile goale rămase între conul situat central și pereții canalului.

Timpi operatori pentru un tratament endodontic:

• proba clinico-radiologică a conului
  • toaleta finală a canalului prin pavaj endodontic
  • uscarea canalului radicular
  • introducerea cimentului de sigilare pe canal
  • introducerea conului în canal
  • condensarea și compactarea gutapercii
  • îndepărtarea surplusului
  • restabilirea coronară estetică definitivă a dintelui.

Sisteme endodontice

Sisteme de obturare într-un tratament endodontic:

• Sistemul Obtura - avantaje în obturarea canalelor laterale și cavităților anexe canalului radicular principal
  • Sistemul Ultrafill - cu livrarea gutapercii în capsule prevăzute cu canale de unde se injectează printr-o singură seringă de presiune, cu foarte bună adaptare la pereții canalului radicular
  • Sistemul de injectare termoplastică - obturarea 1/3 sau 1/2 apicale a canalului radicular printr-o tehnică de condensare laterală a gutapercii, urmată de obturarea restului canalului printr-un procedeu de injectare a gutapercii ramolite prin încălzire.

Vă invităm să consultați lista de prețuri pentru tratamentele endodontice. Mai apoi, ne puteți contacta pentru consultație, fie telefonic, fie pe e-mail, fie pe paginile de social media. În cadrul acesteia, evaluăm cazul dumneavoastră pentru a oferi soluția personalizată!

DentalCare Sîrbu - Clinica dentară clujeană.